Skotsk terrier
temautställning på SKK:s Museum

IMG 8382

Den 24 november 2018 – 1 mars 2019 pågår en temautställning med namnet ”Skotsk terrier – en rasexposé med form och färg”, en hyllning i form av litteratur, konst och kuriosa. Utställningen arrangeras av Svenska Kynologiska Akademin med Marina Reuterswärd som ansvarig. Initiativet till utställningen togs av Dan Ericsson.Den 24 november öppnades utställningen med pompa och ståt – en skotte i full mundering spelade flera melodier på säckpipa.

IMG 8349

Efter detta hälsade Dan oss alla välkomna och bjöd oss att ta del av broccolisoppa, olika snittar samt kaffe och kakor. Ett femtiotal personer, med bl.a. representanter för Terrierklubbens styrelse samt Skottefederationens ordförande med fru, minglade runt i lokalen och många – både gamla och nya skottevänner – fann varandra och hade en mycket trevlig stund.

IMG 8358

IMG 8362

IMG 8368

IMG 8367

Sedan var det dags att med spänning gå in i rummet där alla olika saker med skotteanknytning fanns. Alla föremål fanns dokumenterade i en fin katalog där alla föremål var numrerade och  redovisades med hjälp av mängder av bilder. Det var målningar och bilder av kända skottar, vandringspriser, böcker samt ett stort antal föremål av porslin, keramik, trä och div. andra material – alla med den skotska terriern som den gemensamma nämnaren.

IMG 8409

IMG 8411

IMG 8413

IMG 8415

En monter där Skottefederationens historia dokumenterades med bl.a. foton på Siv och Christer Jernhake samt Monika Knutsson-Hall initiativtagare till bildandet av Skottefederationen. Bl.a. det första numret av Skotte-Nytt och den första utställningskatalogen från 1972 fanns med.

IMG 8386

IMG 8399

IMG 8385

Det var en mycket intressant och givande utställning med många fina föremål att studera. Allt var noga genomtänkt och utställningen prisades av de många besökarna.

IMG 8370

IMG 8378

IMG 8387

IMG 8396

IMG 8419

IMG 8403

IMG 8420

IMG 8421

IMG 8424

TACK till Svenska Kynologiska Akademin och Marina Reuterswärd och till Dan Ericsson som stod för research och idé till utställningen!

Text: Vivi-Ann Lövstedt
Foto: Anita Östby