Pälsvård & Trimning

Grooming

För detaljerad info, pälsvård/trimning/trimschema mm, se utdrag ur boken "Skotsk terrier. Klicka här.

När man skaffar en skotte måste man vara beredd på att det kostar en del att trimma den. Minst fyra gånger per år behöver skotten trimmas för att inte bli igenvuxen. Dessemellan räcker det att en gång per vecka kamma och borsta igenom hela pälsen så att inga tovor bildas.

Lär valpen från att den är liten att stå på ett stadigt och halkfritt bord (helst ett trimbord) och låta sig hanteras.  Samtidigt som den regelbundna pälsvården sker bör man passa på att kontrollera öron, tänder, tassar och klor.

Skotten har två hårlag – ett lager mjuk isolerande underull och ett lager strävt täckhår. Det sträva täckhåret fungerar vatten- och fuktavstötande. Vid trimning avlägsnas de grova täckhåren och nya kan växa fram (detta brukas kallas strippning). Hunden får aldrig vara nybadad vid trimning. Utställningstrimning kräver god planering i samarbete med en professionell trimmare.

Scottie Groomer