Broschyrer

Skottefederationen

BROSCHYRER & FOLDER

* SKK GRUNDREGLER

Svenska Kennelklubbens grundregler gäller för alla medlemmar i SKK och dess medlemsorganisationer. Grundreglernas första avsnitt, punkt 1:1 till 1:6, berör medlemmar som deltar på utställningar, prov och tävlingar. De handlar bland annat om hur vi ska behandla våra djur, agera och uttala oss i anslutning till utställningar.

* RASSPECIAL

Användning Skotsk terrier är enligt rasstandarden en jakthund men numera används rasen enbart som sällskapshund. PDF ifrån Terrierklubben 1-2014

* INFORMATIONS FOLDER

Alla hundraser som registreras av Svenska Kennelklubben tillhör en specialklubb och/eller en rasklubb. Här får du en första översikt över vår folder med samlad information om rasen (uppdaterad 2020).

* ATT KÖPA HUND

Funderar du på att köpa valp? En hund är en ny vän och familjemedlem som kommer att finnas vid din sida i många år. Här får du tips på vad du ska tänka på innan hundköpet!

Dessa samlade objekt kan skrivas ut och användas till mässor mm

SSK E-tjänster

I SKKs e-tjänster Hunddata och Avelsdata kan du hitta information om alla hundar som är registrerade i SKK.

Där finns bland annat information om de hälsoundersökningar och mentalbeskrivningar som valpens föräldrar kan ha gjort.

Är du intresserad av hundsport kan du även se om valpens föräldrar deltagit på utställning, prov eller tävlingar.

* BORTSPUNGEN HUND

Det är en mardröm att hunden försvinner utan att lämna något spår. Hunden har sprungit bort och man står ensam kvar och oron växer. Hur ska man agera i en sådan situation?

Kontakta Polisen på telefonnummer 11414. Hos polisen anmäler du att hunden är försvunnen. Har du tur kan de matcha en anmälan om en upphittad hund. Mer information finner du här.

Köpeavtal

Uppfödare som just nu har en valpkull kan ladda ned förtryckta avtal direkt från Köpahund.se.

Avtalen kan du skriva ut till dess att valparna uppnått 6 månaders ålder. Ska du sälja en äldre hund, eller vill beställa avtal, ring 08-795 33 77 eller mejla blanketter@skk.se

.

SKK avtal säger

Det är bara SKK anslutna uppfödare och privatpersoner som kan använda SKKs avtal.

Övriga uppfödare/privatpersoner kan inte använda SKKs avtal.

Avtal med avelsrätt

Avtalen kan du skriva ut till dess att valparna uppnått 6 månaders ålder. Ska du sälja en äldre hund, eller vill beställa avtal, ring 08-795 33 77 eller mejla blanketter@skk.se

Hos oss undviker ni att köpa en illegalt införd hundvalp.  !

• Köp din hund på Skottefederationen annonssajt. Här förmedlas enbart hundar som fötts upp av uppfödare inom klubben. Ta också gärna kontakt med oss i rasklubben för mer information.

• Planera hundköpet lång tid i förväg – undvik impulsköp. En fyrbent familjemedlem ska du ha i många år så låt förberedelserna ta tid och vara omsorgsfulla.

• Om du får en känsla av att något är skumt (– då är det säkert det! Ett förnamn och kontantkortsnummer räcker inte som kontaktuppgift.

• Kräv dokument: registreringsbevis, köpeavtal och veterinärbesiktningsintyg ska vara med. Acceptera inte att uppfödaren lovar att skicka dem senare.

• Du ska kunna träffa uppfödaren i hemmet och det ska vara tydligt att hon/han bor där med sina hundar.

WEBMASTER

Since our start of a new webhotel (2019-08-11)

We now use a responsive multi-layout website that works for both smartphone and desktop.

Statistic could be found about FB and SF,

follow the button down here.